Työsuhteen muutoksen vuoksi lomani oli todella lyhyt. Se ei kuitenkaan haitannut, sillä suuntasimme lähelle, eli Ahvenanmaalle. En enää muista miksi kohteeksi valikoitui juuri Ahvenanmaa, mutta hyvä että niin kävi. Ahvenanmaa on melkoisen pieni, joten siellä voisi varsin hyvin liikkua polkupyörällä. Olen tehnytkin niin ala-asteikäisenä, mutta nyt suuntasimme matkaan autolla. Se osoittautui loistavaksi ratkaisuksi, kun lomaa vietettiin yli 30 asteen helteessä. Ilmastoidusta autosta oli hyvä katsoa tienvarsilla hikoilevia pyöräilijöitä.
Ahvenanmaa on kohtuuhintainen matkakohde. Neljä yötä, joista kolme teltassa ja yksi mökissä, maksoivat kahdelta hengeltä vain 108 euroa. Samalla hinnalla ei ulkomailla saisi kovinkaan erikoista hotellia. Liikuimme autolla, mutta käytössä oli melko pienikulutuksinen auto, ja kohtuullisen lyhyet ajomatkat, eli dieselin kulut olivat maksimissaan 100 euroa. Tarkkaa summaa emme huomanneet laskea. Tankkasimme kuitenkin vain mantereen puolella, mikä on edullisempaa kuin Ahvenanmaalla.
1. päivä
Lähdimme matkaan Vuosnaisesta Ålandstrafikenin lautalla. Kaksi lauttamatkaa kestivät yhteensä noin 2,5 tuntia ja maksoivat 20 euroa. Olimme perillä Hummelvikin satamassa alkuillasta, ja majoitus oli varattu Vårdössä Sandösund campingista. Leirintäalue oli hyvällä sijainnilla, ja teltalle löytyi helposti tasainen paikka. Suihku- ja keittotilat olivat siistit. Ranta on erittäin hyvä etenkin pienten lasten kanssa. Kävelimme nimittäin varmasti yli 100 metriä, eikä veden pinta ollut juuri reisiä korkeammalla. Tämä oli neljästä majoituksesta suosikkimme.
2. päivä
Seuraavana päivänä aamu alkoi Bomarsundin raunioihin tutustumisella. Nopeimman katsauksen alueeseen saa kiertämällä isoimman raunioalueen (kartalla Huvudfästet). Me kiersimme lisäksi myös osan ulkoilureitistä. Päärakennukselta pääsi helppokulkuista tietä Djävulsbergetille. Sieltä Notvikstornetille oli kohtalaisen hyväkuntoinen reitti. Suosittelen kuitenkin valitsemaan hyvät kengät, sillä reitillä on korkeuseroja. Notvikstornetilla suunnittelin raunion muuttamista asuinrakennukseksi. Olisi nimittäin mukavat maisemat olohuoneen sohvalta :)
Raunioilta suuntasimme Taffelin tehtaanmyymälään, ja sieltä Kastelholman linnakierrokselle. Linna oli kohtalaisen pieni, mutta reitti siellä oli hyvin toteutettu. Suosittelen tätä myös pienempien lasten kanssa. Jatkoimme ajelua välillä pysähdellen. Ennen majapaikkaan siirtymistä kiipesimme vielä Ahvenanmaan korkeimmalle paikalle, Orrdalsklintiin. Kallion korkeus meren pinnasta on 129,1 metriä.
Kävelimme huipulle autotietä pitkin. Myöhemmin luin, että huipulle menisi portaat, mutta en muista nähneeni sellaisia. Kävelyä tuli varmasti muutama kilometri. Nousu ei ollut rankka, mutta yli 30 asteen lämpötila piti kyllä huolen veden tarpeesta. Huipulla on puinen näkötorni, josta näkee merelle. Erikoista Orrdalsklintissa on tornin lähellä oleva autiotupa. Autiotupia näkyy pääasiassa pohjoisemmassa Suomea, ja näin etelässä sijaitseva on, jos ei poikkeuksellinen niin ainakin harvinainen. Historiatietojen mukaan mökki on rakennettu jo vuonna 1940, ja vaikutti olevan ihan hyvässä kunnossa.
Yöpaikaksi oli varattu Soltunasta mökki. Sekaannuksen vuoksi varausta ei löytynyt, ja meille annettiin telttapaikka. Jonkun toisen mökkivaraus kuitenkin peruuntui illan aikana, ja lopulta pääsimmekin majoittumaan mökkiin.
3. päivä
Kolmannen päivän aloitimme kiertämällä Getavuoren ulkoilureitin. Reitti lähtee Soltunan kahvilan läheltä. Kahviosta saa suuntaa-antavan kartan, ja netistä (hiukan parempi) kartta löytyy täältä. Reitti oli hauska, ja suosittelen sen kiertämistä. Heti reitin alussa on silmänkantamattomiin hassuja irtokivistä tehtyjä kasoja. En voinut välttää kiusausta oman rakennelman kasaamiseen :)
Meillä tuli mökin avaimen palautuksen vuoksi reitin kiertämisen kanssa hiukan kiire. Koko reitin kiertämiseen kannattaakin varata aikaa tarpeeksi, koska luolien tutkimiseen saattaa kulua hiukan enemmän aikaa kuin vain reitin kiertämiseen. Ulkoilureitin varrella oli luolia, joihin mahtui sisälle. Ahtaanpaikankammoisena en uskaltanut käydä kuin yhdessä, mutta puolisoni ahtautui niihin (kaikkiin) innoissaan. Ulkopuoleltakin luolat näyttivät upeilta. Melko mitättömältä vaikuttava reitti pitkin sisällään hienoja maisemia, hämmästyttäviä kivirakennelmia ja jääkauden merkkejä.
Getasta ajoimme Ahvenanmaan pohjoiskärkeen Havsviddeniin. Siellä on Havsvidden Resort, mutta se ei kuitenkaan ollut kohteemme, vaan aluetta ympäröivät kalliot. Aamupäivä oli kostea ja harmaa, mutta ei onneksi sateinen. Uskaltauduimme kallioille kiipeilemään, ja onneksi uskalsimme. Meitä hiukan epäilytti mennä konferenssikeskuksen alueelle kiipeilemään, mutta siellä oli muitakin, ja jopa merkittyjä reittejä. Se ei siis liene kiellettyä.
Meri on oikeastaan kaikkialla maailmassa vaikuttava, mutta täällä kalliot olivat erityisen hienot. Havsviddenin vastaranta on jossakin Uumajan korkeudella, jonka ansiosta jäätyvän meren jäälohkareet ovat päässet hiomaan kallioita esteettömästi. Kallioiden värit olivat myös Ahvenanmaalle tyypillisen punertavia.
Havsviddenistä jatkoimme matkaa kohti Eckeröä ja Degersandin campingia. Matkalla pysähdyimme Eckerön posti- ja tullitaloon. Rakennus oli ulkoa hieno, ja sisällä oli maksuton näyttely. Posti- ja tullitalon pihapiirissä on Tsarevna-kahvila (muokattua: kahvila on suljettu käyntimme jälkeen), jonka brunssista luin paljon kehuja. Olimme liikkeellä eri aikaan, joten nautimme herkkuja, jotka nekin olivat erinomaisia. Suositukset muuten myös Amalian Limonaditehtaan limonadille. Vadelmalimonadi maistui siltä kuin se olisi juuri valmistettu suoraan pensaasta poimituista vadelmista!
Yövyimme siis Degersandissa, joka tuntui selkeimmin olevan perheille suunnattu. Lapsia oli paljon, ja ranta oli sopivan matala. Telttapaikat olivat melko hiekkaisia, ja täällä näin eniten punkkeja. Suihku- ja keittotilat olivat kuitenkin toimivat. En välttämättä valitsisi tätä leirintäaluetta toiste, vaikka siinä ei mitään varsinaista vikaa ollutkaan. Ehkä alueella bongaamani lukuisat punkit jättivät ikävän olon.
4. päivä
Neljäntenä päivänä kiertelimme pääasiassa Maarianhaminassa. Maarianhamina oli melko nopeasti kierretty, enkä oikein osaa sanoa siitä mielipidettä. Moni liike sulki ovensa aikaisin, vaikka keskustassa oli parhaillaan festarit. Helteen aiheuttama väsymys saattoi vaikuttaa mielialaan, emmekä jaksaneet etsiä keskustan alueelta mitään jännittävää. Herkullista pizzaa kuitenkin löysimme Pub Niskasta ja jälkiruoat Kaffestuga Svarta Kattenista.
Maarianhaminassa löytyy keskustan läheltä museolaiva Pommern, joka oli matkamme aikana remontin vuoksi suljettu. Siellä käyminen jäi siis odottamaan seuraavaa kertaa. Paljon hyviä Ahvenanmaa- ja Maarianhamina-vinkkejä löytyy muuten Karkkipäivä-blogista. Blogin kirjoittaja Sanni viettää osan vuodesta Ahvenanmaalla, ja selkeästi tuntee paikan :) Vinkit löytyvät täältä.
Viimeinen majoitus oli varattu Maarianhaminan keskustan lähettyviltä Gröna Udden Campingista. Yövyimme täällä lauantaina, ja epäilyksenä oli, että alue voi festareiden vuoksi olla rauhaton. Yö sujui kuitenkin rauhallisesti. Alue oli siisti ja huoltotilat uudehkot. Täällä kannattaa varautua siihen, että viikonloppuna autoa ei välttämättä saa ajaa teltan läheisyyteen.
5. päivä
Aamupäivällä lähdimme laivalla Maarianhaminasta Kapellskäriin. Laivamatka kesti muutaman tunnin, ja oli lähes ilmaista, vain 22 euroa. Kapellskäristä ajoimme Tukholman keskustaan. Lomailimme Tukholmassa vuorokauden, ja seuraavana iltana palasimme yölaivalla Turkuun.
Tukholmasta mainitsemisen ansaitsevat hotelli Hansson, Leila's General Store -leivontatarvikeliike, lautapelikauppa Dragon’s Lair sekä hauskin ravintola, jossa olen ehkä koskaan käynyt, eli Koh Phangan. Koh Phanganissa täytyy ehdottomasti mennä sisälle, sillä se on ravintolan juttu. Koko ravintola on sisustettu kuin istuisi Thaimaassa katuravintolassa. Tarkemmin voit lukea ravintolasta Virve Fredmanin blogista, mutta parhaan kokemuksen saat astumalla ravintolaan sisään.
Ruokailu
Ruokailuiden kanssa menimme pääasiassa linjalla aamiainen ja iltapala teltalla, 1 ruokailu ravintolassa ja 1 ruokailu retkikeittimellä tehden. Meillä oli takapenkillä matkajääkaappi, jossa oli virrat päällä vain, kun auto oli käynnissä. Mitään helposti pilaantuvaa siellä ei ollut, mutta juomat ainakin pysyivät hiukan viileinä. Taffelin myymälässä oli myös ohittamaton tarjous 2-laatuista suklaata, joka säilyi hyvänä helteestä huolimatta :) Tukholma-Turku -risteilyllä jääkaappi osoittautui myös näppäräksi. Meillä oli ilta- ja aamupalan tarvikkeet jääkaapissa, eikä meidän tarvinnut turhaan kantaa rahoja laivan kalliisiin ravintoloihin.
Johannas Hembakta: leipomo, hyvä palvelu |
Stallhagenin pubi ja myymälä: hyvää pubiruokaa kohtuullisella hinnalla. Ruoan lisäksi tarjolla on toki myös juotavaa. Pubin yhteydessä on pieni myymälä. |
Retkikeittimellä teimme melko paljon samoja ruokia kuin muutenkin retkeillessä. Lisäksi mukana oli myös jotain tuoretta, ja tarvikkeiden painolla ei ollut niin paljon merkitystä kuin vaeltaessa. Aamiaisella toimi loistavasti kananmunat gheessä paistettuna, ja muutamana aamuna herkuteltiin valmiilla vohveleilla. Valmistin onnistuneesti myös kaurapannareita ja jopa popcornia :)
Matkan kustannukset kahdelle:
Ålandstrafikkenin lautat, sis. auto + kaksi aikuista: 19,80€
Kastelholman linna, pääsyliput kahdelle 12€
Ahvenanmaan majoitukset, noin 108€
Laiva Maarianhamina-Kapellskär, sis. auto, ei hyttiä, 22€
Tukholman hotelli, 2hh huone aamiaisella 68€
Laiva Tukholma-Turku, sis. auto ja 2hh hytti, yön yli 150€
Diesel, noin 100€
Yhteensä siis noin 480 euroa. Lisäksi vielä ruoat.
Itse en olekaan vielä Ahvenanmaalla käynyt. Voisikin ensi kesänä tehdä pienen retken sinne. Meilläkin on pienikulutuksinen diesel auto, joten ei siihen onneksi mene paljoa rahaa. Täytyisi vain ennen retkeä käydä dieselkorjaamolla.
VastaaPoista